dinsdag 23 september 2008

'Ik ben niets waard'

De valkuil van de minderwaardigheid

Het gevoel dat het meest verbonden is met de valkuil van de minderwaardigheid is schaamte. Je voelt schaamte als je tekortkomingen aan het licht komen. Je zou er alles voor over hebben om dit gevoel te vermijden. Je gaat daarom heel ver in het verbergen van je minderwaardigheidsgevoel.

Je hebt het gevoel dat je minderwaardigheid in je zit. Het is niet zichtbaar. Het is onlosmakelijk met jou verbonden – je voelt echt dat je de liefde van anderen niet waard bent.

Iedereen heeft op zijn eigen manier last van schaamte. Sommigen hebben gebrek aan zelfvertrouwen en maken een onzekere indruk (overgave). Anderen maken een normale indruk (vermijden). Weer anderen zien er zo perfect uit dat je helemaal niet op de gedachte zou komen dat ze de valkuil hebben (bestrijden).

Als vermijden je meest gebruikte strategie is, dan ben je misschien verslaafd of heb je last van dwangmatigheid. Drinken, drugsgebruik, te veel roken, te veel eten, het zijn allemaal manieren om jezelf te verdoven, om pijnlijke gevoelens van waardeloosheid te ontlopen.


Bronnen van de valkuil van de minderwaardigheid

De valkuil van de minderwaardigheid komt voort uit het gevoel als kind niet bemind of niet gerespecteerd te worden. Je werd afgewezen of bekritiseerd door een van je ouders of door allebei.

  • Iemand in je familie was erg kritisch tegen je, vernederde of strafte je. Je werd steeds bekritiseerd of bestraft vanwege je uiterlijk, je gedrag, wat je zei.
  • Je ouders gaven je het gevoel dat je hen erg teleurstelde.
  • Een van je ouders of allebei hield niet van je of wees je af.
  • Je werd seksueel misbruikt, of lichamelijk of geestelijk mishandeld door een familielid.
  • Je kreeg de schuld van alles wat bij jullie thuis fout ging.
  • Je ouders vertelden je herhaaldelijk dat je slecht was, dat je nergens voor deugde of waardeloos was.
  • Broers of zussen werden voorgetrokken of de vergelijking met hen viel steeds negatief uit.
  • Een van je ouders verliet het gezin. En jij dacht dat dat jouw schuld was.
Veel mensen die in hun jeugd bekritiseerd werden en die een gevoel van minderwaardigheid kregen, compenseren dat door op bepaalde gebieden uit te blinken. Zij stellen zich hoge doelen en streven onophoudelijk naar succes en status.


Waarschuwingssignalen in het begin van een relatie

Als je de valkuil van de minderwaardigheid hebt, let dan goed op als je je erg tot iemand voelt aangetrokken. Je voelt je waarschijnlijk het meest aangetrokken tot partners die veel kritiek hebben en je afwijzen.
  • Je gaat relaties uit de weg.
  • Je hebt achter elkaar korte, intense relaties of verschillende relaties tegelijk.
  • Je voelt je aangetrokken tot partners die je voortdurend bekritiseren en je vernederen.
  • Je voelt je aangetrokken tot partners die je mishandelen of emotioneel misbruik van je maken.
  • Je voelt je het meest aangetrokken tot partners die weinig belangstelling voor je hebben, in de hoop dat je hun liefde kunt winnen.
  • Je voelt je alleen aangetrokken tot de meest begerenswaardige en aantrekkelijke partners, zelfs als het erg duidelijk is dat je ze niet zal kunnen krijgen.
  • Je voelt je het meest op je gemak bij partners die je niet echt willen leren kennen.
  • Je vrijt alleen met mensen die ver beneden je staan en om wie je niet echt geeft.
  • Je voelt je aangetrokken tot partners die niet echt voor je kunnen kiezen of die niet in staat zijn om regelmatig bij je te zijn. Ze zijn getrouwd, ze houden er nog een ander op na of ze wonen in een andere stad.
  • Je komt in relaties terecht waarin je partner je vernedert, misbruikt of verwaarloost.


De valkuilen van de minderwaardigheid

Ook als je een wederzijdse liefdevolle relatie hebt, zijn er veel manieren waarop je de valkuil van de minderwaardigheid kunt versterken. Die kunnen zijn:
  • Je krijgt heel veel kritiek op je partner op het moment dat je je geaccepteerd voelt en je romantische gevoelens verdwijnen. Dan verandert je gedrag en word je heel kritisch of vernederend.
  • Je verbergt je innerlijk, zodat je nooit het gevoel hebt dat je partner je kent.
  • Je bent jaloers en bezitterig ten opzichte van je partner.
  • De vergelijking met anderen valt voortdurend slecht voor je uit. Je voelt je jaloers en incompetent.
  • Je partner moet je steeds geruststellen dat hij of zij nog steeds om je geeft.
  • Als je partner erbij is haal je jezelf steeds naar beneden.
  • Je staat je partner toe je te vernederen en naar beneden te halen.
  • Je kunt slecht omgaan met eerlijke kritiek. Dan schiet je in de verdediging of word je kwaad.
  • Je hebt veel kritiek op je kinderen.
  • Als je succes hebt dan voel je je een bedrieger. Je bent erg bang dat je je succes niet kan continueren.
  • Je reageert wanhopig of erg depressief op tegenslagen in je carrière of afwijzingen in relaties.
  • Je bent extreem bang om in het openbaar te spreken.
Zoals we al eerder zeiden, voel je je waarschijnlijk het meest aangetrokken tot partners die je minderwaardigheid raken. De keerzijde daarvan is dat je je meestal snel verveelt bij mensen die je goed behandelen.

Bron: YOUNG, J.E. & J.S. KLOSKO, Leven in je leven. Leer de valkuilen in je leven herkennen.

7 reacties:

Anoniem zei

Dag Minervaria,

Typ ik in: 'ik voel me mislukt' (vandaag, en na het zien van een mooie clip: waarom kan ik dat niet?), kom ik op deze site en tref de beschrijving van heel herkenbare oorzaken. Bah, ik vrees dat het klopt (ben inmiddels gelaten eronder, te 'oud' om er nog wat van te maken, blah) maar gelukkig dat er vandaag en a la minuut een antwoord is op dit gevoel wat maar zeurt en zeurt...!!
Andere mislukkelingen en ik: ik zou graag het boek willen zien maar de link naar het boek werkt niet!
Ik ben benieuwd of er voor een 50-jarige nog effectiviteit te vinden is. Ik weet dat het kan, het lijkt vaak dichtbij maar kan het niet behouden!

groet, Eva

Minervaria zei

Dag Eva,

dank je voor je reactie. Ik heb de link onmiddellijk gecheckt en heb gezien dat ik een verkeerde code ingetikt had. Nu zou hij wel moeten werken. Laat het ajb weten als het niet zo is.
Het boek is echt de moeite waard hoor! Je leest het wel in mijn bespreking.
En ik zou zeggen dat iemand nooit te oud is om iets te veranderen in het eigen leven en al zeker niet als het je meer voldoening kan schenken. In het boek krijg je ook een aantal tips hoe je dit kan aanpakken.
Veel succes!

Anoniem zei

Dag Minervaria,

De link werkt gelukkig weer!
Ik ben toch wel benieuwd naar dit boek, dit is geen slijmen.
Zijn alle lijsten van herkenning een soort samenvatting van wat er in het boek te vinden is?
Heb de term valkuil wel opgevangen in een ptg, maar om daar nu 's echt mee te gaan werken lijkt me heel zinvol. Ben wel benieuwd of mensen een boek wel zo goed gebruiken dat ze werkelijk thuis kunnen gaan therapieën, in hun eentje..

groet

Minervaria zei

De lijsten van herkenning zijn inderdaad een samenvatting. In het boek terug.In het boek vind je ook per valkuil een lijst van wat je kunt ondernemen om eruit te komen. Maar of je het op eigen houtje kunt hangt volgens mij af van hoe sterk het je leven beïnvloedt. Thuis therapieën - zoals je het mooi omschrijft - kan je wel proberen, maar vraagt nogal wat zelfdiscipline en zal zeker niet altijd lukken. De therapie die gebaseerd is op de inzichten van Young & Klosko heet schematherapie.
Hoe dan ook veel succes!

Alie zei

Hallo Eva en Anoniem. Ik ben op deze site tereecht gekomen omdat ik bezig was materiaal te zoeken voor mijn scriptie over afwijzing. Gelukkig ben je nooit te oud om er wat aan te doen! Contextuele therapie is de studie die ik doe, en alles wat hier beschreven wordt is wat ik in mijn studie geleerd heb. Contextuele therapie richt zich in de behandeling van mensen niet alleen op de persoon zelf, maar op de persoon in de context van zijn/haar familie. Oorzaken van afwijzing liggen vaak in je jongste jeugd, maar ook je ouders zijn op een bepaalde manier opgevoed en hebben dat aan jou doorgegeven. En wat jij hebt geleerd zul je (onbewust) weer aan de volgende generatie doorgeven. Maar oddr je daar bewust van te worden kun jij dit stoppen! En je leert, zoals wij dat noemen, op eigen grond te staan, autonoom te worden, je eigen grenzen aan te geven, je eigen verantwoordelijkheid op te nemen enz. Mijn advies aan jullie is: Ga op zoek naar een contextueel therapeut!!!! Groeten, Alie

Anoniem zei

Hooi,

Ik ben sanne en ben 20. Ik herken mezelf heel erg in het boven geschreven. In min. Jeugd heb ij verschillende dingen meegemaakt waarvan ik nu pas besef dat het er alles mee te maken kan hebben.

Ik zoek van alles op internet maar ben bang dat ik nooit van mijn minderwaardigheidsgevoel afkom. Mijn negatieve gevoelens zijn zo sterk.

Minervaria zei

Beste Sanne,
als je leven zo sterk door die negatieve gevoelens en gedachten beheerst wordt zou je wellicht baat kunnen hebben bij professionele hulp. Men is nooit te oud om te veranderen, maar jij bent jong en hebt nog een heel leven voor je. Dus zou ik dat zeker aanpakken (in een ggz bijvoorbeeld).

Design by The Blogger Templates

Design by The Blogger Templates